23 april 2023
15:00 - 16:15
Kerk O.-L.-Vrouw van Fatima
Amicantus o.l.v. Alexander Schneider
Dit concert is het tweede en laatste van de koorcyclus 2022-2023 Genk.
Programmatitel: ‘Cantate Domino’. Op harp Vincent Kibildis. Laat-renaissance en barokmuziek.
Programma:
Cantate Domino á4, Hans Leo Hassler (1564-1612)
Kyrie & Gloria á4 uit Missa “Doulce memoire”, Johannes Mangon (c1525-1578)
Cantate Domino à4, Giovanni Francesco Anerio (1567-1630)
harpa solo
Also hat Gott die Welt geliebt á5, Heinrich Schütz (1585-1672)
Sicut cervus – Sitivit anima mea á4, Giovanni Perluigi da Palestrina (1525-1594)
Welt adé, ich bin dein müde á5, Johann Rosenmüller (1619-1684)
harpa solo
Magnificat á4, Antonio Lotti (1665-1740)
Du, o schönes Weltgebäude, BWV 56, Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Ave Maris stella á4, Johann David Heinichen (1683-1729)
harpa solo
Zum Abendsegen á4, Felix Mendelssohn Bartholdy (1809-1847)
Locus iste á4, Anton Bruckner (1824-1896)
Abendlied á6, Josef Rheinberger (1839 – 1901)
Voor ticketinfo, klik op volgende link
’ticketinfo’
Amicantus
Het Vocaal Ensemble Amicantus uit Heusden-Zolder werd opgericht in 1995. Stichter-dirigent Jef Put programmeerde voornamelijk oude muziek, maar geregeld werd die in boeiend contrast geplaatst met werk van hedendaagse componisten. Met talrijke gewaardeerde themaconcerten bouwde Amicantus een stevige reputatie op: klassieke kerst-, passie-, requiem- en anthem-concerten, maar ook ludieke madrigalen, chansons en volksliederen.
Van 2011 tot begin 2013 nam Inge Feyen tijdelijk de fakkel over, met de deelname aan “Het laatste feest”, een muzikaal theaterproject van het gezelschap Leporello, gebaseerd op toneelstukken van Tjechov, met bewerkingen van Russische volksmuziek van Kurt Bikkembergs.
Na een sabbatjaar in 2014 kwam in 2015 de dirigeerstok terug in handen van Jef Put. Onder zijn leiding keerde Amicantus terug naar zijn roots: de liefde voor de oude muziek. Met een afgeslankte bezetting richtte het zich voortaan meer naar kamermuziekuitvoeringen voor kleinere bezetting.
Sinds januari 2018 is het roer in handen van Alexander Schneider, professionele zanger (altus) en tevens leider van het internationaal vermaarde Ensemble Polyharmonique. Met zijn liefde voor en vakbekwaamheid in de oude muziek zet hij niet alleen de traditie van Amicantus in de beoefening van de oude muziek verder, maar weet hij die op een dynamische manier op een hoger niveau te tillen. Zijn eerdere producties “Cantate Domino”, de Driekoningenconcerten 2019 en 2020, de barokconcerten “Vespre Breve”, de Missa Doulce Mémoire van Mangon en de uitvoering van Händels Messiah in CC Muze van dit najaar waren hiervan het bewijs.
Dirigent Alexander Schneider
Alexander Schneider werd geboren in Frankenberg / Saksen. Van 1987 tot 1996 was hij lid van het Dresdner Kreuzchor, waarna hij studeerde aan de Academie voor muziek “Hanns Eisler” Berlijn met Peter Herrmann. In 2004 ontving hij zijn zang- en pedagogisch diploma. Hij volgde ook masterclasses bij David Cordier, Jeffrey Gall en Peter Kooij. Hij is een winnaar van de wedstrijd “Musica Antiqua” in Brugge 2002.
Als alto werkt hij samen met vele gerenommeerde ensembles, waaronder Cantus Cölln, Concerto Palatino, Pygmalion, Collegium 1704, Collegium Vocale Gent, Akademie für Alte Musik Berlin, Ricercar Consort, Vox Luminis, Sette Voci, Dresden kamerkoor, Ensemble Amarcord, Musica Fiata Keulen. Hij zong onder leiding van gerenommeerde dirigenten als Philippe Herreweghe, Raphaël Pichon, Václav Luks, René Jacobs, Kristian Järvi, Philippe Pierlot, Martin Haselböck, Marcus Creed, Hans Chr. Rademann en Konrad Junghänel. Talrijke CD- en radio-opnames documenteren dit werk. Hij richtte het Ensemble Polyharmonique op met als doel projecten te realiseren met vocale muziek uit de laat-renaissance en barok in concerten en CD-opnames. Bovendien treedt hij recent op het voorplan als dirigent. Sinds begin 2018 leidt hij het Vocaal Ensemble Amicantus (provincie Limburg/België) en in augustus 2019 was hij gastdocent koorzang (oude muziek) aan de zomeracademie van Alden Biesen.
Harpist Vincent Kibildis
Vincent Kibildis begon zijn muzikale opleiding op de Keltische harp. Verdere opleiding bij Maeve Gilchrist, Park Stickney, Rüdiger Opperman e.a. stelde hem in staat om verschillende muzikale invloeden in zijn speelstijl te integreren. Het constant zoeken naar nieuwe en verschillende expressiemogelijkheden leidde hem naar de vroege muziek en de Schola Cantorum Basiliensis en daarna naar het ESMUC in Barcelona. Daar legde hij zich voornamelijk toe op de studie van historische harpen uit de 13de tot de 17de eeuw.
Vincent is een vast lid van het Exquisite Noyse Ensemble en een stichtend lid van het Sollazzo Ensemble. Bij het vioolconsort Exquisite Noyse is hij te horen op de cd La voce del violone (2015) met instrumentale muziek uit de 16de eeuw. Met het Sollazo Ensemble won hij o.a. de eerste prijs op de York Early Music International Young Artists Competition 2015. Voor de cd En Seumeillant won dit ensemble de Diapason d’or, en voor Parle qui veut zelfs de Diapason d’or van het jaar (categorie oude muziek) en de Gramophone Editor’s Choice.
Zangers op het podium
Sopranen: Chantal Coppens, Rita Claes, Marlies de Bruijn, Helga De Munter, Ellen Derdaele, Sara Krekels, Luut Nolens, Katelijn Van Nuffel, Hermine Verbiest.
Alten: Vera Claerbout, Josiane Cuenen, Katrien Dilissen, Helga De Dobbeleer, Suzy Eeckelaerts, Nicole Roosen, Nicole Teuwen.
Tenoren: Kris de Bruijn, Jacques Dirickx, Jan Vanschoenbeek, Stefaan Vermeulen, Dirk Verstreken.
Bassen: Vincent Bossuyt, Peter Lemmens, Erik Panis, Jef Put, Arie Sas.